2024 Pianisten

Hieronder per locatie een overzicht van de pianisten per locatie. 
Klik op de naam voor meer informatie (of scroll verder naar beneden).
Indien je niet op de naam van een pianist kunt klikken hebben we de informatie nog niet kunnen plaatsen (of hebben we niet meer informatie ontvangen).

Om de locaties te vinden, klik hier voor een plattegrond.

1. Grote of Barbarakerk

13:30 uur (openingsconcert)

Pierre Bennett, Max Valkenburg en Alex Hwang

14:15 uur

Kelvin Grout

15:00 uur

Vicky Juo

15:45 uur

Camiel Boomsma

16:30 uur (slotconcert)

Kelvin Grout, Vicky Juo en Camiel Boomsma

2. Rooms-katholieke Barbarakerk

14:15 uur

Hielko Ubels

4. Zandstraat 19

14:15 uur 
Erik de Laeter

15:45 uur

Peter Dobbinga

5. Het Hof, Van Ekeren Kuiper

6. Herenstraat 41

14:15 uur

Peter Dobbinga

15:00 uur

Wim Houtman

15:45 uur

Hielko Ubels

9. Jan van Riebeeckhuis

15:45 uur

Erik de Laeter

10. Theater De Fransche School

14:45 uur 

MiMoSa Trio

15:40 uur

Arjuna Sansar

11. Terras Cafe de Mart

Bespeel Mij Piano … sta jij volgend jaar ook in een programmablokje? Laat ons het weten als je mee wilt doen.

Vicky Juo

Shui-Long Ma: Rain
C. Debussy: Jardins sous la pluie

Rising star Vicky Juo is the 1st prize winner of 2023 Pianoconcours van de Lage Landen in Tilburg, and Beethoven prize of 2019 YPF piano competition in the Netherlands. Vicky obtained Master degrees in both Solo Piano and Repetiteurship from Conservatorium van Amsterdam (The Netherlands) and Konzertexamen diploma of piano performance from Hochschule für Musik Trossingen (Germany).

Vicky has been invited by various renowned organizations to perform in such as Muziekgebouw aan’t IJ Amsterdam, Stadsgehoorzaal Leiden, De Oosterpoort Groningen, Concertzaal Tilburg, De Vereeniging Nijmegen and also performs in other countries like Germany, France, Spain, Italy, Taiwan, as well as prestigious festivals in Europe such as Holland Music Session, Aurora festival (Netherlands), MusicAlp (France), Cours International de Blonay (Switzerland), among others. Moreover, Vicky regularly works as a repetiteur with Nederlands Philharmonisch Orkest and Conservatorium van Amsterdam.


Short introduction about Shui-Long Ma & his composition Rain
Ma, Shui-Long is a Taiwanese composer born in 1939, during Japanese colonial period. He is from Keelung, a city in the north of Taiwan which rains more than 250 days a year, and it’s also a city famous for harbors.
This piece “Rain” is from his early period piano suite “A Sketch of Rainy Harbor”, and his hometown is the inspiration for this piano suite. In a interview he said: “In my memory, it’s always incessant rainy in Keelung. When I was a kid, I loved to standing by the window for hours, watching the rain through the window, and thinking many things, ….., the rain always gives me many associations of ideas.”
It seems like it’s depicting particular scene, however, it’s just describing the scene from his memory generally, and he does not expect the audience to “see” the same pictures, in other words, he allows audience to interpret the painting in his musical works in their own ways.


Locatie 1 – Grote of Barbarakerk om 15:00 uur
Locatie 1 – Grote of Barbarakekr om 16:30 uur (slotconcert)

Kelvin Grout

Elgar Enigma Variations

De in Engeland geboren pianist Kelvin Grout begon met pianolessen toen hij drie jaar oud was. Op zes-jarige leeftijd won hij zijn eerste piano-competitie. 

Grout studeerde pianobegeleiding aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen, waar hij onder meer les kreeg van Graham Johnson, Pau Hamburger, Gerald Moore and Geoffrey Parsons.

Al tijdens zijn studie werd hij uitgenodigd door Elisabeth Schwarzkopf om haar te assisteren bij haar zanglessen in haar huis in Zürich en reisde hij vervolgens met haar mee als vaste begeleider bij veel van haar masterclasses door heel Europa. Deze bijzondere samenwerking duurde meer dan zes jaar. 

Grout genoot daarbij een internationale carrière als liedbegeleider en als zodanig werkte hij met vele van’s werelds grootste liedzangers, waaronder Jessye Norman, Gundela Janowitz, Inessa Galante, Sarah Walker, Nancy Argenta, Tom Krause, Robert Tear en Maarten Koningsberger.

Naar aanleiding van de Schwarzkopf masterclasses in Amsterdam vestigde Kelvin Grout zich in Nederland. Hij doceerde liedbegeleiding aan het Rotterdams Conservatorium (nu Codarts), en gaf hij gastlessen en masterclasses op conservatoria in Nederland en internationaal. Daarnaast doceerde Grout aan de Boston University in de VS, waar hem de functie van hoofd van de afdeling collaboratieve pianisten werd aangeboden. 

Grout was een van de zes uitverkoren pianisten voor wie de Nederlandse componist Daan Manneke zijn ‘Grote Archipel’ componeerde, afgestemd op ieder van deze zes pianisten. Naast het begeleidingsvak is Grout teruggekeerd naar zijn eerste grote liefde: het solopodium. Hiermee wil hij bijzonder en onbekend Brits piano-erfgoed onder de aandacht brengen dmv CD-opnames en recitals, hetgeen heeft geleid tot de oprichting van de British Piano Music Society. In 2020 verscheen de eerste CD van het genootschap met o.m. de Pianosonate van Frank Bridge. Een jaar later volgde een CD opname met composities van Baines en Bax. Beide projecten streamen inmiddels op alle grote platforms.

Sinds juli 2023 is Grout als Artist in Residence verbonden aan Culturele centrum Nieuwe Veste in Breda.

Locatie 1 – Grote of Barbarakerk om 14:15 uur
Locatie 1 – Grote of Barbarakekr om 16:30 uur (slotconcert)

Camiel Boomsma

Chopin

Camiel Boomsma heeft succesvol samengewerkt met vele gerenommeerde musici, waaronder pianist Severin von Eckardstein, met wie hij diverse duorecitals heeft uitgevoerd. Een uitgebreide solorecitaltournee door China bood hem de unieke kans om op te treden in zes van de meest prestigieuze concertzalen van dit land (Shanghai City Theatre, Tanjin Grand Theatre, Harbin Concert Hall, Nanjing Arts Center, Chongqing Concert Hall en Chengdu Concert Hall). resulterend in een hernieuwde uitnodiging. Boomsma was ook regelmatig te gast op internationale festivals als het Amsterdamse Grachtenfestival (hij werd in 2018 genomineerd voor de Grachtenfestival Prijs) en het Musica Sacra Festival in Maastricht.

 

Als kamermusicus heeft Camiel in alle mogelijke bezettingen opgetreden, waaronder een regulier pianotrio met respectievelijk Michael Stirling en Joris van Rijn, solocellist en concertmeester van het Radio Filharmonisch Orkest. Momenteel treedt Camiel ook op als duo met klarinettist Marieke Vos, met wie hij in 2020 de Mirantibus Concertrn met wie hij op een nieuwe kamermuziekreeks lanceerde. Mirantibus groeide al snel uit tot een groot succes. Camiel Boomsma werkt regelmatig samen met de Nederlandse componist Joey Roukens, wiens ‘Summer Preludes’ voor solopiano hij in 2022 in première bracht.

 

Camiel Boomsma nam meerdere albums op die allen enorm enthousiast ontvangen werden door nationale en internationale pers. Zijn boek Brieven aan de Meesters verscheen op 16 november 2021 bij Uitgeverij IJzer en werd door landelijk dagblad NRC Handelsblad bestempeld als een van de in het oog springende uitgaven van dat jaar.

 

Locatie 1 – Grote of Barbarakerk om 15:45 uur
Locatie 1 – Grote of Barbarakekr om 16:30 uur (slotconcert)

Joost Jan van Houten en Alim Zulfiqar

Beethoven: Waldsteinsonata

Alim Zulfiqar en Joost Jan van Houten zullen de “Waldstein Sonate” ten gehore brengen, een meesterwerk van Ludwig van Beethoven dat de diepgang van Beethovens muzikale genie weerspiegelt.

Joost Jan van Houten ruilde op zijn 18e het keyboard in voor de piano. Tot 2004 kreeg hij les van Albert Moerman aan de Vrije Akademie Delft waarna hij tot 2011 pianoles volgende bij Gerard Boeters in Heiloo.

Alim Zulfiqar begon zijn muzikale reis op zijn zevende.

Na begeleiding bij Ksenia Kouzmenko aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, blijft Alim actief in solo- en kamermuziekprojecten. 


Locatie 2 – Rooms-katholieke Barbarakerk om 15:00 uur
Locatie 5 – Het Hof, Van Ekeren Kuiper om 15:45 uur

Lodewijk Westbroek

Jong Talent: 12 jaar
Lodewijk Westbroek is 12 jaar en zat tot kort geleden op de koorschool in Haarlem, waar ze prachtige muziek zingen. Sinds kort zit hij op de School voor Jong Talent in Den Haag. Lodewijk heeft pianoles bij Marlies van Gent en Mariana Izman. Vorig jaar won hij een eerste prijs op het Steinway Piano Concours . David speelde toen in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam op een enorme vleugel. Dat was echt heel cool maar ook heel spannend. Het allerliefste speelt hij Bach en Mozart.

Naast piano spelen zijn zijn hobby’s: tekenen, schaatsen, voetballen, boogschieten, goede films kijken en lezen

Mis hem niet!

Locatie 10 – Theater De Fransche School om 15:15 uur

David Heemskerk

Jong Talent: 16 jaar
Ik ben David Heemskerk en ben 17 jaar oud. Ik speel nu 7 jaar piano waarvan ik de laatste 2 jaar bij Marlies van Gent lessen heb gevolgd. Ik zou na het behalen van mijn gymnasium diploma volgend jaar graag aan het conservatorium willen beginnen. Naast de piano bespeel ik ook al sinds mijn vierde de viool, ik zit dan ook in het jeugdorkest Viotta. Mijn favoriete muziek komt van Chopin en mijn droom is dan ook om deel te nemen aan het internationaal Chopin concours in Warschau.

Locatie 10 – Theater De Fransche School om 15:15 uur

Gerardo Luis Flores

Romantische pianomuziek met stromende water klanken

Gerardo Luis Flores is een gepassioneerde componist van semi-klassieke pianomuziek. Zijn muziek kan worden omschreven als hedendaagse romantische melodieën met een vleugje klassieke invloed. Pianostukken die hij heeft gecomponeerd zijn o.a. Danse Royale, Soleil de l’Après-Midi, Mémoires en Kaléidoscope.

Hij heeft Filipijnse roots en is een muzikant in hart en nieren. In zijn jeugd hoorde klassiek pianoles standaard bij de opvoeding. Tijdens zijn tienertijd ontdekte hij dat hij zelf muziek kon creëren in de vorm van semi-klassieke pianocomposities en pop/rock liedjes op gitaar. Na een paar jaar low-profile als pop/rock singer-songwriter op gitaar en daarnaast apart met zijn eigen pop/rock band te hebben opgetreden, ligt de focus inmiddels op zijn semi-klassieke pianomuziek. Naast de muziek is hij werkzaam in de financiële sector.

Gerard op InstagramFacebook | YouTube

Locatie 9 – Jan van Riebeeckhuis om 14:15 uur
Locatie 8 – Raadskelder om 15:00 uur

Hielko Ubels

Beethoven – Mondscheinsonate

Hielko Ubels (54) is een enthousiast pianist en inmiddels een vertrouwd gezicht bij het Pianofestival Culemborg. Hij heeft een voorliefde om uitdagend klassiek repertoire in te studeren en maakt graag van de gelegenheid gebruik om dit aan u te laten horen.

Tijdens zijn schooltijd en studie aan de Hogeschool in Rotterdam verdiende Hielko bij als pianist in het met 1 Michelin ster bekroonde restaurant ‘Het Koetshuis’ in Bennekom. Dit heeft hij 9 jaren gedaan. Hielko is altijd blijven pianospelen maar is pas weer echt fanatiek geworden sinds 2009. In 2010 begon hij met privé pianolessen bij Codarts docent José Nunez Ares. Sinds 2014 volgt Hielko lessen bij de Braziliaanse pianist Luis Fabiano Rabello. 

Hielko woont in Dordrecht en is in het dagelijks leven software ontwikkelaar en vader van 3 kinderen.  

Hielko zal tijdens het pianofestival Culemborg onder andere de Chaconne van Bach in een bewerking van Busoni spelen. 

Youtube: www.youtube.com/hielkoubels 

Website: www.hielkoubels.nl 

Facebook: www.facebook.com/hielkopiano 



Locatie 2 – Rooms-katholieke Barbarakerk om 14:15 uur

Locatie 6 – Herenstraat 41 om 15:45 uur

Nadia van Axel Dongen

Filmmuziek van o.a. Hans Zimmer, John Williams en Philips Glass


Nadia van Axel Dongen
is een pianoliefhebber met een grote interesse in games en sciencefictionboeken.

 

Op jonge leeftijd begon ze met pianospelen en in die tijd lag de focus vooral op klassieke muziek. Hoewel het leven haar af en toe een andere richting op stuurde, herontdekte Nadia vijf jaar geleden haar liefde voor het instrument. Sindsdien is de piano weer een vast onderdeel van haar dagelijks leven geworden, naast haar werk in de IT.

 

Wat Nadia vooral inspireert, is de emotionele diepgang van film- en gamesoundtracks. De combinatie van muziek en verhaal weet haar keer op keer te raken. Daarom is ze gespecialiseerd in het spelen van arrangementen van bekende soundtracks van andere muzikanten. Haar spel brengt de sfeer van haar favoriete films en games tot leven, terwijl ze er altijd haar eigen unieke touch aan toevoegt.

 

Met haar spel wil Nadia niet alleen haar passie delen, maar ook anderen inspireren en raken met de kracht van muziek. Ze blijft haar vaardigheden verfijnen, altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en manieren om haar muzikale horizon te verbreden.


Nadia op Instagram | YouTube

 

Locatie 9 – Jan van Riebeeckhuis om 15:00 uur

David van der Top

Albeniz en Gottschalk

 

David is 48 jaar en woont in Eindhoven. Piano is hobby naast een vollidge baan. Als het lukt speelt hij elke dag wel even. David probeert naast het klassieke repertoire wat andere muziek te spelen zoals Albeniz, de Suite Espagnole… beter bekend van gitaar, zeker het derde en laatste stuk.

De componist Gottschalk is wat minder bekend. Het is een Amerikaanse componist uit de tijd van Liszt. Helaas af en toe net zo lastig. David zal twee stukken spelen van Gottschalk: “Souveniers de Andalusie” en “The dying poet”.

Locatie 10 – Theater De Fransche School om 14:15 uur

Isabelle van Dooren

Eigen composities & Fazil Say

Pianiste Isabelle van Dooren (1981) volgde tien jaar les bij de Vlaamse componist en pianist Stefan Meylaers. Vervolgens studeerde zij aan het conservatorium van Utrecht bij hoofdvakdocent Alan Weiss, en vanaf 2004 specialiseerde ze zich bij pianist Daniele Lombardi aan het Conservatorio di Giuseppe Verdi in Milaan.

Masterclasses volgde ze o.a. in Portugal, Obidòs, bij Boris Berman en Manuela Goveia.
In Engeland studeerde ze bij James Lisney en Simon Nicholls en in Wavre, ‘Musica Aeterna’, bij o.a. Diane Andersen, Johan Schmidt, Cecile Edel-Latos en Jun Kanno.

Ze volgde een kamermuziekmasterclass bij violist David Fruehwirth en inspirerende lessen – piano-solo, klassiek – bij Mirsa Adami.

Isabelle trad op op verschillende muziektheaterfestivals waaronder het festival “Zomeravonden”, en speelde ook verschillende keren op festivals in het buitenland; onder meer in samenspel met de Italiaanse marionettenspeelster Mara de Fanti.

Momenteel richt ze zich op het maken van eigen composities, het vinden van nieuwe klanken op de vleugel, in combinatie met natuurgeluiden, hangdrum en calabas.

Haar muziekvideo’s zijn te beluisteren via youtube: https://www.youtube.com/@IsabellevanDooren/videos en Spotify.

Ze ontvangt op dit moment regelmatig improvisatie-lessen van jazz-pianist Christoph Mac-Carty.

Meer informatie, bladmuziek en geluidsfragmenten kan je vinden op www.isabellevandooren.com.


Locatie 5 – Het Hof, Van Ekeren Kuiper om 14:15 uur
Een aantal leerlingen spelen later op het festival om 14:45 uur op dezelfde locatie.

Leerlingen van Isabelle van Dooren

divers

Leerlingen in de leeftijd van 5 tot 70 jaar betreden ons festivalpodium om hun talent te laten horen.

Isabelle van Dooren speelt zelf om 14:15 uur op het festival.

 

Locatie 5 – Het Hof, Van Ekeren Kuiper om 14:45 uur

Erik de Laeter

Eigen composities

Ik ben 64 jaar geleden in België geboren en in 2008 verkast naar mijn Nederlandse echtgenote in Venhuizen. Daar ben ik leraar Frans.

Ik heb tot mijn 18 jaar een klassieke piano-opleiding gevolgd. Sinds 1993 heb ik in België de officiële status van componist bij de auteursrechtenvereniging Sabam. Tot 2004 heb ik gecomponeerd voor orkest,  daarna bijna uitsluitend voor piano. 

De composities voor piano zijn meestal het resultaat van het bezichtigen van een bijzonder  of merkwaardig land, gebied of locatie. Uiteraard hoort Nederland daarbij. Als ik alleen optreed speel ik enkel mijn eigen composities. Niet uit ijdelheid of omdat ik mijn neus ophaal voor andere pianisten. Wel integendeel.  De enige reden is dat ik mij technisch niet sterk genoeg voel om andermans werk op een degelijke manier te vertolken. Dat laat ik aan de echte pianisten en virtuozen over.

Sinds 2012 neem ik elk jaar deel aan de Pianowandeling in Edam.


Locatie 4 – Zandstraat 19 om 14:15 uur
Locatie 9 – Jan van Riebeeckhuis om 15:45 uur

Leerlingen van Sandra Mol en Hein Franssen

divers
Leerlingen van Sandra Mol en Hein Franssen zullen maar liefst drie keer spelen op ons festival:

  • Locatie 3 – Synagoge om 14:15 uur
  • Locatie 7 – Boekhandel Tomey om 15:00 uur
  • Locatie 2 – Rooms-katholieke Barbarakerk om 15:30 uur

Hein Franssen & Winterthur Blokflöten Quartett

Een aantal leerlingen zal het Winterthur Blokflöten Quartett begeleiden. Dit blokfluitkwartet bestaat uit vier jonge dames van zeventien en achttien jaar die afgelopen jaar hun blokfluitstudie aan de Winterthur Musikschule hebben afgerond. Ze spelen werken van oude componisten tot hedendaagse muziek en zijn in Culemborg op uitnodiging van pianodocent Hein Franssen. Op deze manier komt de piano als begeleidingsinstrument goed tot zijn recht. Er worden werken van o.a. Mozart en GlennMiller gespeeld. 

Hein Franssen is al ruim 40 jaar pianodocent. Hij verhuisde in 2006 naar Culemborg, was van 2009 tot 2017 vaste dirigent van het Culemborgs Kamerkoor.
(Foto: Dick Aanen, 2024)

Sandra Mol (De Walnoot)
Sandra stuurde in 1992 af op hoofdvak piano aan het Utrechts Conservatorium. Sindsdien geeft zij vele concerten in binnen- en buitenland en heeft zij een groot aantal cd’s op haar naam staan. Zij maakt deel uit van het “Het Piano-ensemble” en pianoduo ” Sandra & Jeroen”. Toch ligt haar grootste passie bij het lesgeven. Sinds 1987 runt zij met veel plezier en grote inzet een fulltime lespraktijk in Culemborg on de naam “De Walnoot”. Meer informatie, ga naar de website.

 

Emile Nanninga en Fama Koning

Met vleugels – Latin meets klassiek!

‘Met vleugels’ is een concert waarin celliste Fama Koning en pianist Emile Nanninga samen met het publiek op muzikale wereldreis gaan. Ze ‘vliegen’ naar uiteenlopende werelddelen om mooie sprankelende muziek te laten klinken.

De twee jonge, getalenteerde musici verbinden hun verschillende muzikale interesses en komen zo tot een unieke mix van Zuid-Amerikaanse en Spaanse wereldmuziek met klassieke muziek. Componisten als Piazzolla, Fauré, Massenet, Bernstein, Maria Theresa Vera en Egberto Gismonti ontmoeten elkaar op deze reis.
Eigen composities, en zang van beiden, geven dit concert een extra feestelijke tint.

 

Fama Koning studeert klassiek cello aan het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf haar 11e jaar is Fama prijswinnaar in het Britten Celloconcours, het Concertgebouw Concours, en wint ze een eerste prijs in het Prinses Christina Concours. In 2022 is zij te gast bij Podium Witteman.

Emile Nanninga heeft zich van jongs af aan toegelegd op de klassieke piano en breidde zijn interesse daarna uit met flamenco, pop, Braziliaanse en Cubaanse muziek. Hij studeert Latin piano op Codarts, het Rotterdams Conservatorium. 

 

Emile en Fama ontmoeten elkaar voor het eerst op de middelbare school. Omdat er direct een klik is komt het snel tot een optreden. Inmiddels geven ze met regelmaat samen concerten. Door een gezamenlijke masterclass wordt hun liefde voor improvisatie gewekt.

Het duo onderscheidt zich door de diverse muziekstijlen die ze beheersen, door te componeren, en doordat ze beiden naast hun instrument ook zingen. Ze spelen op veel verschillende plekken, onder andere in de mooie Romaanse Nicolaaskapel in Nijmegen. In de zomer van 2023 worden ze gevraagd een optreden te verzorgen tijdens het muziekfestival Klassiek op het Amstelveld. Tussen het repeteren door slenteren ze graag door de bossen of langs het water.

Locatie 3 – Synagoge om 15:00 uur
Locatie 7 – Boekhandel Tomey om 15:45 uur

Johannes Asfaw en Romée Verbeeck Ghoos

B. Smetana en C. Saint-Saëns (viool & piano)

Violiste Romée en pianist Johannes hebben elkaar leren kennen tijdens hun studie aan het conservatorium van Den Haag. Vanaf het eerste moment bestond er een sterke muzikale vriendschap, die is gebleven tot op de dag van vandaag. Graag analyseren ze samen de composities die ze spelen, waarbij experimenten niet worden geschuwd. 


Het programma dat ze dit jaar voor u hebben samengesteld begint met Franz Schubert. Het is diens eerste vioolsonate, en stamt uit 1816. Het klinkt eerder als een Mozart sonate.


Dan volgen er twee van de Romantische Stukken van Antonin Dvorák. Deze stukken waren aanvankelijk gecomponeerd voor drie strijkers: twee violen en altviool. Pas in 1887 werd de bewerkte versie voor viool en piano voor het eerst uitgevoerd. Dvorák droeg zijn Romantische Stukken op aan een chemiestudent die destijds bij hem in huis in Praag woonde en passioneel vioolspeelde. Achteraf liet de componist weten dat hij aan het componeren ervan even veel plezier had beleefd als aan het schrijven van een symfonie.


Bedrich Smetana verwerkte in zijn composities graag melodieën uit zijn Boheemse thuisland. Dit is ook goed te horen in Aus der Heimat. Er zijn twee delen, die stammen uit 1880, toen de componist 65 jaar oud was en al twee jaar doof – waar hij erg onder leed.


Camille Saint-Saëns schreef zijn Introduction et Rondo Capriccioso in 1863. Aanvankelijk diende het als laatste deel van zijn eerste vioolconcert, maar omdat het een mooi afgerond geheel is, besloot Saint-Saëns het uit te geven als een zelfstandig speelstuk. Hij droeg het op aan de legendarische violist en componist Pablo de Sarasate.

 

Johannes Asfaw studeerde piano en directie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zijn docenten waren onder meer Kamilla Bystrova, Alex Schillings en later in Antwerpen Sergei Edelman. Ook heeft hij een periode lessen gevolgd aan de beroemde piano academie in Imola, Italië.

In 2015 won Johannes de publieksprijs en tweede prijs van het prestigieuze Prinses Christina Concours. In maart 2020 speelde hij Rachmaninovs tweede pianoconcert met orkest.  De laatste jaren treedt Johannes veel op met violiste Romée.

 

Romée Verbeeck Ghoos Romée Verbeeck Ghoos werd op haar veertiende toegelaten aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, afdeling ‘School voor Jong Talent’. Vanaf 2016 mocht ze verder studeren bij docente Coosje Wijzenbeek aan de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam. In 2019 werd ze aangenomen aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar Yossif Ivanov haar docent tot 2024 was.  Sinds 2023 is ze privé studente van professor Dimitri Ivanov en vanaf 2024 zal ze verder studeren in Italië bij professor Francesco Manara, solo violist van het ‘Orchestra del Teatro alla Scala’ en van het ‘Orchestra Filarmonica della Scala’. Daarnaast volgt Romée sinds 2014 jaarlijkse masterclasses bij Olivier Charlier, docent aan het CNSM in Parijs.
Romée bespeelt een viool die in 1925 is gemaakt door de Nederlandse vioolbouwer Max Möller. Ze kreeg ook een strijkstok, gestempeld Möller. Ze werden haar uitgeleend door Strings For Talent en de Koning Boudewijnstichting. 


Locatie 8 – Raadskelder om 14:15 uur

Locatie 10 – Theater De Fransche School om 16:00 uur

Pierre Bennett

Openingsconcert

Pierre Bennett, 19, is sinds september 2019 leerling van Marlies van Gent in het Jong Talent programma van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij begint nu aan een bachelor piano aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag in de klas van David Kuyken .

Pierre arriveerde in de zomer van 2019 in Den Haag, nadat hij was opgegroeid in Sarajevo, Bosnië en Herzegovina. Pierre begon piano te spelen toen hij op 9-jarige leeftijd naar de Mladen Pozajić Muziekbasisschool in Sarajevo ging. Na het voltooien van de Muziekbasisschool en voordat hij naar Nederland verhuisde, werd Pierre begeleid door Planinka Jurisic Atic van het Maribor Conservatorium in Slovenië. Hij heeft deelgenomen aan een aantal pianoconcoursen in het voormalige Joegoslavië.

De laatste drie edities heeft Pierre ook opgetreden op het Piano Festival in Culemborg. Pierre is geboren in Brussel, België, en heeft de nationaliteit van Kroatië, Frankrijk, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk.

Met Max Valkenburcht en Alex Hwang:
Locatie 1 – Grote of Barbarakerk om 13:30 uur (openingsconcert)
Locatie 3 – Synagoge om 15:45 uur

Max Valkenburcht

Openingsconcert

Max Valkenburcht (2004) begon met pianospelen toen hij negen jaar was. Al vanaf jonge leeftijd won hij prijzen op diverse concoursen, waaronder de eerste prijs op het Jong Talent Concours Maassluis in 2017 en de Classic Young Master award in 2019. 

Als pianist soleerde hij met het Residentie Orkest in Den Haag en was hij betrokken bij het documentaire-item Vrije Val voor het NTR-programma Art Department. Daarnaast is hij een actief kamermusicus en vormt hij het Van Stolberg Trio samen met violiste Else Baas en cellist Douwe Eisses, waarmee ze prijswinnaars werden van het Prinses Christina Concours.

Sinds dit najaar studeert Max klassiek piano aan het Conservatorium van Amsterdam bij Frank Peters. Daarvoor studeerde hij vanaf 2016 bij Marlies van Gent en Denys Proshayev aan de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Als tweedejaars geneeskundestudent aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam probeert hij kunst en wetenschap dichter bij elkaar te brengen.


Met Pierre Benett en Alex Hwang:
Locatie 1 – Grote of Barbarakerk om 13:30 uur (openingsconcert)
Locatie 3 – Synagoge om 15:45 uur

MiMoSa Trio

Tchaikovsky: Zwanenmeer

Händel: Watermuziek

Het Mimosa Trio bestaat uit piano/ quatre-main en dwarsfluit.


Misae
werd geboren in Japan. Ze begon op 3-jarige leeftijd orgel te leren en stapte over op pianolessen toen ze 5 jaar oud was. Ze speelde “Adagio” uit Mozarts pianoconcert nr. 23 in 2015 en “Adagio” uit Griegs pianoconcert in 2017 tijdens het KLM Airchestra-concert.

In haar jeugd hoorde Marga verschillende muziekstijlen en haar oudere broer leerde haar de easy listening jazzmuziek spelen toen ze nog maar 4 jaar oud was. Het beste verjaardagscadeau ooit was haar eerste pianoles op 7-jarige leeftijd. De piano werd de rode draad gedurende haar hele werkzame carrière.


Sachiko
is geboren in Japan en begon haar eerste pianolessen toen ze 4 jaar oud was. Toen ze 10 was, verhuisde ze naar de Verenigde Staten, waar ze besloot fluitlessen te nemen. In 1990 verhuisde ze naar Nederland en ontmoette daar Marga Vaillant. Samen met haar trad ze in 2015 op in Het Concertgebouw in Amsterdam, Kleine zaal.

Mimosa Muziek


Locatie 10 – Theater De Fransche School om 14:45 uur

Wim Houtman

Eigen composities

In de jaren ’70 vormde particuliere pianolessen (klassiek en jazz) de basis voor zijn autodidactische ontdekkingsreizen. Zijn voorbeelden zijn Tori Amos, Kate Bush, David Sylvian, Eno en Bowie. Onder de klassieken heeft hij bewondering voor Erik Satie. Zijn composities vallen in de genres ambient, minimal, blues, pop-jazz en neo-klassiek.

 

Eenvoud kenmerkt veel van Wim’s werk. Hij sluit in principe geen enkel genre of stijl uit en neemt alle vrijheid. Composities zonder concessies. Tegenwoordig richt hij zich op de bezielde resonantie van de akoestische én elektrische piano (zoals de iconische stage piano CP70 en de Hohner Pianet T).

 

Wat kun je verwachten? Eigen pianocomposities en covers, soms gedurfd hertekend, soms trouw aan het origineel. 

 

Wim op Spotify (album “Capricious Lines”) | Facebook | YouTube 

Zijn website: https://www.wimhoutman.nl/ 

Locatie 6 – Herenstraat 41 om 15:00 uur

Locatie 8 – Raadskelder om 15:45 uur

Alex Hwang

Openingsconcert

Alex Hyejun Hwang is 15 jaar en zit in de vierde klas van het gymnasium. Hij speelt vanaf zijn zevende piano en nu volgt pianoles bij Marlies van Gent. Hij heeft veel hobby’s, zoals natuurlijk pianospelen, tennissen, schaken, lezen. Later wil hij klassieke muziek en biologie, archeologie en historie gaan studeren.

Met Max Valkenburcht en Pierre Bennett:
Locatie 1 – Grote of Barbarakerk om 13:30 uur (openingsconcert)
Locatie 3 – Synagoge om 15:45 uur

Peter Dobbinga

Scriabin, Chopin, Sibelius

 

Ik ben Peter Dobbinga (1976) en speel sinds mijn 14e klassiek piano.

Ik heb een bijzondere belangstelling voor composities die bij het grote publiek minder bekend zijn. Vaak zijn dat werken die als toegift worden gegeven bij recitals. Componisten die dichtbij mij staan zijn Mompou, Scriabin, Schubert, Liadov, Sibelius en Scriabin.

Op latere leeftijd heb ik het vak van pianostemmen en pianotechniek geleerd. Ik wilde leren begrijpen hoe het kan dat instrumenten zo verschillend kunnen klinken, maar ook leren begrijpen hoe het kan dat twee pianisten dezelfde vleugel totaal anders kunnen laten klinken. Ik heb inmiddels aan zo’n 1000 verschillende instrumenten gewerkt en al heb ik nog niet alle geheimen weten te ontrafelen, begin ik de puzzel wel steeds beter te begrijpen.

 

www.klankenvanger.nl


Locatie 6 – Herenstraat 41 om 14:15 uur
Locatie 4 – Zandstraat 19 om 15:45 uur

Joren Teurlings en Jasper Kaptijn

Sax & Piano Gamemuziek

Joren speelt al piano sinds hij 7 jaar oud is. Hij heeft tot nu toe elk jaar meegedaan met de Pianowandeling Culemborg. Verder heeft hij het vijfjarige jubileum van de Pianowandeling Culemborg geopend samen met Leo van den Bandt. Hij lest nu bij Henne de Winter voor 8 jaar. Qua repertoire speelt hij erg divers, van Beethoven tot game-muziek.

Jasper is 18 jaar oud en speelt nu bijna 10 jaar saxofoon. Hij lest nu bij Manon Vermeer. Hij heeft toen hij op de basisschool zat ook veel piano gespeeld, maar dit doet hij nu enkel nog onregelmatig. Verder speelt hij in het Groot Orkest van de Koninklijke Harmonie Pieter Aafjes in Culemborg. Hij speelt voornamelijk klassiek, maar af en toe speelt hij samen met Joren diverse stukken.

Joren en Jasper hebben elkaar ontmoet tijdens hun 1e jaar op ORS Lek en Linge. Ze hebben op deze zelfde school ook samen meegedaan aan het zogenaamde Cultuurfestival met het stuk Czardas van Vittorio Monti. Hiermee hadden ze de tweede plaats bemachtigd.


Locatie 4 – Zandstraat 19 om 15:00 uur

Arjuna Sansar

Chopin & Bach
Informatie volgt.

Locatie 10 – Theater De Fransche School om 15:40 uur

Programmaboekje 2021

Programmaboekje 2016

Deze website gebruikt Cookies om u de beste ervaring op onze website te geven.